Kom med til et arrangement, hvor vi bryder tavsheden og tager samtalen om alle de nuancer, der ligger imellem ‘menneske’ eller ‘monster’

Anders Skovbjerg Jepsen, filminstruktør

Dokumentarfilmen ‘En Tavs Historie’ af Anders Skovbjerg Jepsen er en autentisk konfrontation mellem Anders, der som barn var udsat for seksuelle overgreb, og Peter, den nu voksne mand, der begik de seksuelle overgreb, da han selv var barn og ung. I filmen tager Anders også vigtige samtaler med sin far i et forsøg på at genskabe en nær relation.

Filmen er tilgængelig på TV2 Play.

Gratis filmfremvisning og debat

Fem mandage i løbet af efteråret arrangerer Landsforeningen Spor og lokale samarbejdspartnere gratis filmfremvisning med efterfølgende debat i fem byer:

Kolding: Mandag den 30. oktober 2023 kl. 16:00 – 20:30

Aarhus: Mandag den 6. november 2023 kl. 16:00 – 20:30

Aalborg: Mandag den 13. november 2023 kl. 16:00 – 20:30

København: Mandag den 20. november 2023 kl. 16:00 – 20:30

Odense: Mandag den 27. november 2023 kl. 16:30 – 19:30

Her inviterer vi mennesker, der har noget på hjerte i forhold til filmens temaer, med i et debatpanel. Vi viser filmen i sin fulde længde (90 minutter) og inviterer efterfølgende til debat med bl.a.:

– Lea Elias Isen, debattør og erfaringsekspert

– en folketingspolitiker

– en repræsentant fra Foreningen for Genoprettende Ret og Praksis

– en repræsentant fra Landsforeningen Spor

For billetbestilling: Klik ind på beskrivelserne fra de enkelte byer.

Lea Elias Isen har bl.a. skrevet denne kronik ‘Det er mennesker, og ikke monstre, der gør børn fortræd‘.

Hvorfor er denne debat vigtig for os?

Med arrangementerne ønsker vi at bryde tavsheden og løfte det tabu, der nedslider og ødelægger tusindvis af mennesker, hvis livshistorie indeholder overgreb i opvæksten.

Seksuelle overgreb i barndommen og den medfølgende tavshed er ofte en del af historien hos mennesker med problematikker såsom:

– misbrug og prostitution

– kriminalitet og hjemløshed

– psykisk sygdom og alvorlige psykosomatiske sygdomme

– intens mistrivsel, ensomhed og selvmord

– etablering af voldelige parforhold samt ekstrem ustabilitet mht. job og familieliv

Filmen berører ikke disse senfølger, men er et eksempel til efterfølgelse, så de undgås.

Ofte er vi som senfølgeramte overladt til at bære smerten selv og af egen kraft – som vi ser Anders gøre i filmen – insistere på at tage de samtaler, der kan føre til heling, til et sundere og bedre liv samt medvirke til genopretning af brudte relationer.

Menneske eller monster

“Jamen… Der kan være ret langt imellem at passe på ham og at slå ham i hovedet. Der findes jo en hel samtale derimellem.”

– Anders’ kæreste, Marie

Det er utroligt svært at rumme at børn udsættes for seksuelle overgreb, og at der er mennesker, som kan gøre børn så voldsom fortræd. Som en kollektiv forsvarsmekanisme mod at mærke smerten og magtesløsheden, sker der ofte en polarisering. Gerningspersonen må enten være et monster eller et menneske.

Det kommer til udtryk f.eks. når en idrætsklub eller frikirke ‘slår ring om’ gerningspersonen og giver al omsorg til den person, der gjorde barnet eller den unge fortræd. Barnet/den unge bliver derimod udråbt som ‘krænkeren’, der måske endda lokkede eller forførte den voksne til ‘et seksuelt forhold’.

Eller det kan komme til udtryk, når vi ønsker at sende gerningspersonen i fængsel og smide nøglen væk, så vi aldrig nogensinde skal forholde os til vedkommende igen.

Polarisering som kollektiv forsvarsmekanisme, for at undgå de smertefulde følelser, er uhensigtsmæssigt, for det går ud over os, der var udsat for de seksuelle overgreb i opvæksten. Vi bliver bærere af de forviste følelser, og vi kan opleve os uønskede.

Det er en svær debat at tage, og der er mange følelser på spil, men vi er nødt til at bryde tavsheden og tage samtalen om alle de nuancer, der ligger imellem ‘menneske’ eller ‘monster’.

Se mere om de forskellige arrangementer her: https://landsforeningenspor.dk/arrangementer/

Interview fra filmfremvisningerne og debatten

Ved hver filmfremvisning og debat har vi interviewet en politiker, erfaringsekspert eller fagperson om filmens temaer og deres bevæggrunde for at stille op. Filmene kan ses her.